Ohjaus jumissa- kaapeliohjaus

Ohjaus jumissa kaapeliohjaus:

Keväällä voi veneilijön yllättää jäykistynyt ohjauskaapeli. Rattia kääntämällä ei perämoottori enää käänny. Ohjauksessa tuntuu jo pieni klappi. Nyt jos vielä voimaa käyttää lisää niin jotain menee rikki.

Nyt ei kannata lisätä voimaa vaan tutkia ja tuumata. Systeemin heikoinlenkki on todennäköisesti ohjaus-simpukan sisällä, hammasrattaan ja kaapelin liitos ei kestä kovaa vääntöä. Alumiininen hammasratas taipuu ja ohjaus ei voi enää toimia. Vikaa voi etsiä toisesta päästä. Kaapeli on juuttunut kiinni perämoottorin ohjausputkeen tai kaapelin kuori on kulunut rikki ja vesi on päässyt kaapelin sisään, jolloin kaapeli jäätynyt paikoilleen. Kaapeli jäätyessään laajenee ja ruostuu kiinni omaan kuoreensa.

Jos vika on kaapelin jumitumisessa ohjausputkeen, voi irroitusta yrittää näin:

Ohjaustanko perämoottorin vasemmallapuolella voi varoivaisesti naputtaa raskaalla vasaralla samalla kuin ohjausta käännetään vasemmalle. Tässä hommassa voi olla parempi kun on kaveri mukana.

Kun tanko lähtee liikkumaan reipas rasvaus ja liikuttelu voi herkistää ohjauksen. Tässä vaiheessa suosittelen ohjauksen purkamista ja osien tarkastusta. Jos ohjauksessa on väljyyttä joka ei näy päälle voi piilevä vika pilata kesän ajonautinnon. Uusia ohjauksen osia voi käydä ostamassa Us- partsista tai Maritimista

Joissakin perämoottori malleista löytyy rasvanipat myös ohjauskaapelille. Yleensä rasvanippoja on 2 kpl jotka on kippiakselia varten. Esimerkiksi Suzuki perämoottorista löytyy kolmas nippa, mikä on asennettu ohjaus kaapelin rasvausta varten.  Vuosittaisessa huollossa kaikki rasvanipat on syytä rasvata toiminnan varmistamiseksi.